Rådgivning og uddannelse i fundraising bliver et stadigt vigtigere redskab for mange embedsmænd i landets kommuner, som i stigende omfang orienterer sig mod private fonde, når de skal finde finansiering til udviklingsaktiviteter på deres områder. Det oplever flere af de fundraisingkonsulenter, som lever af at rådgive om, hvordan man rejser penge via private og offentlige fonde.
”Kommunerne begynder at arbejde mere strategisk med fundraising. De tænker det sammen med deres øvrige udviklingsstrategier og politikområder, og de ser fundraising som et element i at få realiseret de enkelte udviklingsplaner på flere forskellige forvaltningsområder,” siger direktør i konsulentfirmaet Up Front Europe, Lotte Jensen.
Up Front Europe udbyder et uddannelsesforløb i fundraising og uddanner mange embedsfolk, som er ansat med titel af fundraisere i kommunernes forvaltninger. Hun har derfor fulgt den kommunale udvikling på området over de seneste 10-15 år.
”Tidligere var der en tendens til, at fundraising var drevet af nogle meget engagerede medarbejdere inden for særlige forvaltningsområder, hvor det var op til den enkelte medarbejders initiativ,” siger Lotte Jensen, der til de sidste eksamensprøver i forsommeren havde embedsmænd fra Københavns Kommune, Helsingør, Lolland og Ringkjøbing-Skjern kommuner til prøverne. På det kommende forløb deltager medarbejdere fra Kolding, Holstebro og Viborg kommuner.
Hun mener, at det øgede fokus på fundraising ikke alene skyldes de offentlige besparelser, men også et behov for at omstille sig og finde nye bud på, hvordan man løser de voksende udfordringer inden for områder som klima, demografi, sundhed og miljø.
”Det betyder, at der er stor efterspørgsel for at få finansieret nye udviklingsprojekter i kommunerne,” siger Lotte Jensen.
Kommuner vil tættere på fondene
Samme udvikling oplever direktør Rasmus Munch i konsulentfirmaet Fundraiseren.dk, som desuden ser en tendens til, at kommunerne søger at komme tættere på fondene og positionere sig som fondenes potentielle samarbejdspartnere.
”Kommunerne er blevet mere professionelle og bliver mere krævende. De efterspørger meget specifik viden om de enkelte fonde, og de har blandt andet et ønske om at blive bedre til lobbyarbejde blandt fondene, ” siger Rasmus Munch, som i øjeblikket har aftaler med knap 20 kommuner om løbende kursusforløb i fundraising og vejledning i at bruge fondsdatabasen, fonde.dk.
Eksempelvis holdt Fundraiseren.dk i sidste uge kursus for 16 medarbejdere i Skive Kommune, som alle i et eller andet omfang arbejder med fundraising i deres hverdag. Her var Rasmus Munch med til at kickstarte et nyt fundraising-netværk på tværs af kommunen, selvom Skive ikke har en decideret strategi eller politik for fundraising.
”Det er en rigtig god idé at have en central koordinering i den kommunale organisation, for konkurrencen er blevet hårdere, og det betyder også, at fondene godt kan opleve det generende og lidt useriøst, hvis de modtager en bunke ukoordinerede ansøgninger fra forskellige afdelinger på konsulentniveau i samme kommune,” siger Rasmus Munch.
Han opfordrer derfor altid kommunerne til at få de konkrete ansøgninger koordineret på chefniveau, og få kommunens fundraising strategisk funderet på ledelsesniveau.
Aalborg byråd beslutter politisk image-pleje
Aalborg kommune er en af de kommuner, hvor man er begyndt at arbejde meget strategisk med fundraising. I maj måned vedtog byrådet en fælles fundraisingstrategi lavet af en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra alle forvaltninger i kommunen. Strategien er forankret i ledelsens plankoordineringsgruppe, som er ansvarlig for kommunens samlede strategiske indsats.
Ifølge strategien skal en koordineret fundraisingindsats tilføre ekstra dimensioner til planlagte projekter, og gøre det muligt at gennemføre aktiviteter, som kommunen ikke kan løfte uden ekstern finansiering.
”Fundraising skal ligeledes i større grad end tidligere spille sammen med planlagte kommunale investeringer, for på den måde at øge de finansieringskroner, der skal være med til at skabe vækst i kommunen,” står der om formålet i strategiplanen.
Derudover er det en del af strategien, at kommunen skal føre en proaktiv og koordineret indsats i forhold til de landsdækkende fonde og de større lokale fonde, sådan at kommunen fra politisk niveau jævnligt kan præsentere fondene for Aalborgs planer og visioner.
”Denne indsats foreslås for at skabe en tættere relation til de mest betydningsfulde donorer af eksterne midler, samt at styrke Aalborg Kommunes image som professionel og seriøs samarbejdspartner, ” står der i Aalborg Kommunes fundraisingstrategi som blev godkendt af byrådet den 23. maj i år.